Array ( [Itemid] => 569 [option] => com_k2 [lang] => دانشنامه-ی-نقد-وهابیت [view] => item [layout] => item [id] => 2833 )
^
یکشنبه, 13 بهمن 1392 ساعت 13:02

مقدمه

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

 

 

قُلْ هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرِينَ أَعْمَالًا

                                           الَّذِينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا 

                                                                                      وَهُمْ يَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ يُحْسِنُونَ صُنْعًا

 

(سورۀ کهف؛ آیات 103 و 104)

 

بیش از 1400 سال پیش، در جزیرة‌العرب، پیام الهی بر پاکترین انسان که برگزیده خالق بی‌همتا بود، فرود آمد. پیامی که برای بشریت، تحولی شگرف پدید آورد. تحولی که محبت پروردگار، محور و اساس آن بود.

پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلّم) به فرمودۀ خدای متعال، رحمة للعالمین است، خلقی عظیم دارد و نمونۀ انسانی کامل برای تمامی بشریت است.

در جزیرة‌العرب، مکانی که در زمان جاهلیت آکنده از جنایت و قساوت، و ظلم و تعدی بود، در سرزمین تعصبات جاهلی، در جایگاه شرک و بت پرستی، در آنجا که مۆمنان و خداباوران در اقلیت بودند، در محیطی که مشرکان و بت‌پرستان تمامی نمادهای فرهنگی و اجتماعی، حتی خانه کعبه را تصاحب کرده بودند، در این هنگام بود که از غار حرا، در جبل النور، خورشیدی طلوع نمود که جهان و جهانیان را در بر گرفت.

پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه و آله و سلّم) که به تصریح قرن کریم، الگوی کاملی از انسانی الهی بود، رسالتی بزرگ را بر عهده گرفت. در آن هنگامۀ شرک و بت‌پرستی، او بود که آن پیام سراسر نور را نه برای جزیرة‌العرب که برای همه جهانیان، در همه عصرها و برای تمامی نسلها به ارمغان آورد. و همو بود که اهل بیت خویش را به عنوان الگو و اسوه‌ای برای جهان و جهانیان معرفی کرده و لزوم تبعیت و اطاعت از آنان را اعلام نمود و محبت و مودت نسبت به آنان را اجر رسالت خویش قرار داد.

محبت اهل بیت علیهم السلام، گوهری است که قدر آن را باید شناخت و برای این نعمت، شاکر خداوند متعال بود. این محبت که با فطرت انسانها عجین شده است، خاستگاه معنویت و تقرّب به درگاه الهی است. محبّت نسبت به اهل بیت علیهم السلام، انسانها را دگرگون ساخته و آنها را به اوج بندگی و عبودیت پروردگار متعال، رهنمون می‌گردد.

اما بیش از دو قرن پیش، مکتبی سراسر بدعت و شرک در عربستان پدید آمد که اسلام را با چهره‌ای زشت و کریه به جهانیان معرفی کرد. اسلام که انسانها را به محبّت و مودت دعوت می‌نمود به گونه‌ای معرفی شد که هم‌اکنون برخی از مردم جهان از آن جز خشونت و ترور نمی‌شناسند.

وهابیت مکتبی است که از همان آغاز با قتل و کشتار مسلمانان عجین شد. محمد بن عبدالوهاب (1206- 1115 ق ) از منطقه نجد در حجاز برخاسته است. لفظ وهابی به اقتضای نام پدر محمد بن عبدالوهاب به او داده شد. پدری که شدیدا مخالف پسر بود. محمد بن عبدالوهاب با همكاری محمد بن سعود، نقشه‌های خود را پیاده كرد. در نهایت وهابیان توانستند با پشتیبانی دولت انگلیس، دولت پادشاهی سعودی را در سال 1351 هجری قمری (1932 میلادی)، ایجاد كنند.

مبانی فکری وهابیان ریشه در آثار احمد بن عبدالحلیم معروف به ابن‌تیمیه (661-728 ق) دارد. ابن تیمیه با تمام مذاهب رایج اهل سنت به مخالفت برخاست، بنابراین علمای اهل سنت نیز با او به مخالفت برخاسته و از نشر عقاید او ممانعت کردند.

علمای اهل سنت به دلیل بدعت‌آمیز بودن عقاید ابن تیمیه به تكفیر و زندانی شدن او حكم دادند و او سرانجام در زندان از دنیا رفت. ابن تیمیه توحید را به گونه‌ای تعریف كرد كه بر مبنای آن زیارت قبر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله)، جشن میلاد آن حضرت، توسل و نذر و ... بدعت یا شرك، معرفی می‌شد. شاگرد خاص ابن تیمیه، ابن قیم جوزی است که نقش مهمی در گسترش عقاید او دارد. وهابیان خود را اهل توحید و نماینده تمامی اهل سنت معرفی می‌کنند اما حقیقت این است که اکثریت قریب به اتفاق اهل سنت از خشونت‌گرائی نفرت‌انگیز آنان منزجرند و عقاید آنان را نیز بدعت‌آلود و گمراه‌کننده می‌دانند.

روش کار در این دانشنامه

روش کار در دانشنامه نقد وهابیت، ارائۀ دانشنامه با رویکردی متفاوت در زمینۀ نقد وهابیت است. بر مبنای این رویکرد، روشهای نقد، از حالت انفعالی خارج شده و به صورت مواجهه ای فعال درمی آید.

روش اصلی در این رویکرد، ارائۀ سؤال از وهابیان است. سؤالاتی که وهابیان باید پاسخگوی آن باشند.

منظور از روش انفعالی، روشی است که مبنای آن، پاسخگوئی به شبهات و سؤالات وهابیان است. از آن جهت نام این روش را روش انفعالی می گذاریم که در حقیقت عکس العملی است نسبت به شبهه افکنی های وهابیان.

اما در نقطۀ مقابل آن، روشی که در این مجموعه مطالب ارائه می گردد، بر این مبنا استوار است که در مورد هر یک از نکات اعتقادی و تاریخی، سؤالاتی را علیه وهابیان و در نقد آنان ارائه نماید. در این روش، انفعال و عکس العمل در مقابل شبهه افکنی وهابیان، جای خود را به مواجهه ای فعال در جهت اثبات ضلالت و گمراهی وهابیان می دهد.

به عنوان مثال، در موضوع بدعت، در روش انفعالی هدف اثبات این مطلب است که مخالفان وهابیت، بدعت گذار نیستند، اما در دانشنامه نقد وهابیت، هدف اصلی، اثبات بدعت گذار بودن وهابیان است

نتیجه این روش به چالش کشیدن عقاید و همچنین عملکرد وهابیان خواهد بود. در صورت لزوم بعد از ارائه هر سۆال در قسمت "بیشتر بدانیم" توضیحاتی راجع به محتوای سۆال، ارائه شده است.

همچنین در چند مورد _ البته به صورت مختصر و تنها به عنوان نمونه _ مناظرۀ مکتوب با وهابیان به صورت " اگر بگوئید ... ، می‌گوئیم ... " آورده شده است. این روش، قابلیت توسعۀ بیشتری در ویرایش‌های بعدی خواهد داشت.

این روش تنها محدود به ارائۀ مطالب مکتوب نبوده بلکه رویکردی است که کلیۀ فعالیتهای فرهنگی در این عرصه را دگرگون می سازد.

مخاطب این دانشنامه، تمامی مسلمانان شیعه و اهل سنت هستند. نکتۀ شایان توجه این است که اهل سنت، خود، پیشتاز نقد وهابیان بوده اند بنابراین در دانشنامۀ نقد وهابیت، یکی از اصلی ترین راهکارها، ارائه نقد اهل سنت بر وهابیت خواهد بود.

این مجموعه به تدریج و با استفاده از نظرات ارزشمند کاربران و صاحب نظران، توسعۀ بیشتری خواهد یافت.

امیدواریم که این دانشنامه برای ره یافتگان، انگیزۀ تحقیق و برای گمراهان، زمینۀ هدایت را فراهم آورد.

و من الله التوفیق و علیه التکلان

 

خواندن 3372 دفعه آخرین ویرایش در چهارشنبه, 23 بهمن 1392 ساعت 12:46

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

برای انصراف کلید Esc را فشار دهید

 

 

پایگاه خبری قطره پاک

 

 

تقویم برنامه ها

اوقات شرعی

Instagram logo

Instagram link

logo aparat web