Array ( [Itemid] => 582 [option] => com_k2 [lang] => دانشنامه-ی-نقد-وهابیت [view] => item [layout] => item [id] => 2827 )
^
پنج شنبه, 10 بهمن 1392 ساعت 13:10

خواندن اولیاء، سنتی الهي

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

خواندن اولیاء، سنتی الهي

 

بررسی دیدگاه وهابیان در مورد خواندن اولیاء خدا با محوریت بحث در مورد آیۀ هجدهم سوره جن

از عقاید شرک آلود وهابیان، مخالفت با خواندن اولیای خداست. خواندن انبیاء و اولیاء به عنوان یکی از روشهای ایجاد معنویت و ارتباط با اولیای الهی و در نهایت ارتباط با خدا مطرح می‌گردد. در حقیقت ارتباط با اولیاء نعمتی است که از جانب خدای متعال به بندگان عطا شده است. نعمتی که به خاطر آن باید شاکر بود و خدای را سپاس گفت. این ارتباط، انسان را در راه رسیدن به رضای الهی و زندگی سرشار از معنویت یاری می‌کند. البته با یادآوری این نکته که انبیاء و اولیاء نیز مخلوق خدای متعال بوده و الوهیت و یا ربوبیت در مورد آنان مطرح نیست.

در حقیقت در دین مبین اسلام، احترام به اولیاء خدا و ارتباط با آن بزرگواران به گونه‌ای مطرح شده است که هیچ‌گونه شائبۀ شرک و یا غلو در مورد آن متصور نیست، و این زیباترین و متعالی‌ترین شکل در تبیین جایگاه اولیاء در معرفت دینی است.

اما در این میان، وهابیان که دینداری آنان جز تکفیر و خشونت، ثمرۀ دیگری نداشته است، خواندن اولیای الهی را نیز مورد نقد قرار می‌دهند. آنان که خود از این نعمت الهی بی‌بهره‌اند، منادیان پیامبر (ص) و اهل بیت سراسر قداست او را، مشرک می‌نامند. در حالی که شرک، آن عقیدۀ سراسر بدعتی است که وهابیان بر آن پافشاری می‌کنند.

از جمله آیاتی که وهابیان به آن استدلال می‌کنند، آیۀ هجدهم سورۀ جن است:

وَأنَّ المَساجِدَ للهِ فلا تَدْعُوا مَعَ اللهِ أَحَدا (جن؛ 18)

مساجد، از آن خدا است ، پس همراه با خدا، کسي را نخوانيد . ترجمه آیه از دیدگاه وهابیان چنین است: انبیا و اولیاء را نخوانید.(مورد خطاب قرار ندهید.)

بر این مبنا، آنها شیعیان و اهل سنت را به دلیل خواندن اولیاء به شرک متهم می‌کنند.

برای نقد اعتقاد وهابیان، پرسشهایی در این زمینه مطرح شده است.

پرسشهائی از وهابیان:

-1- چرا آیۀ هجدهم سورۀ جن را به غلط معنی کرده و از معنای اصلی آن غفلت می‌ورزید؟

-2- آیا تفاسیر اهل سنت، اعتقاد شما را تأیید می‌کنند؟

بیشتر بدانیم

اگر تفاسیر اهل سنت همچون تفسیر درالمنثور سیوطی (که معروفترین تفسیر روائی اهل سنت است) را مورد بررسی قرار دهیم، بی‌پایگی ادعای وهابیان آشکار خواهد شد. در تفسیر درالمنثور به هیچ عنوان به آنچه مورد ادعای وهابیان است اشاره‌ای نشده، در عین اینکه روایاتی در ذیل این آیه نقل گردیده است. (اساسا یکی از روشهایی که تفاوت و تناقض میان عقاید وهابیان و عقاید اهل سنت را به خوبی آشکار می‌سازد مقایسۀ عقاید آنان با روایات و همچنین تفاسیر اهل سنت است.)

-3- چرا با نفی خواندن و مورد خطاب قرار دادن اولیاء با تمامی مسلمین (شیعیان و اهل سنت ) مخالفت می‌ورزید؟

-4- آیا مخاطب اصلی تکفیر های شما در این مورد، اهل سنت نیستند؟

-5- آیا با این اعتقاد به دلیل مخالفت با سیرۀ پیامبر اکرم (ص) به بدعت و ضلالت گرفتار نشده‌اید؟

-6- آیا نمی‌دانید که اکثریت مذاهب اهل سنت با این عقیدۀ شما مخالفند؟ یا می‌دانید و باز بر عقیدۀ باطل خود پافشاری می‌کنید؟

بیشتر بدانیم

نمونه‌ای تاریخی از اعتقاد اهل سنت در این مورد در زمان خلافت ابوبکر و در جنگ با اهل ردّه مشاهده می‌شود، شعار سپاه مسلمانان "یا محمداه" بود. این مطلب را ابن کثیر که خود از شاگردان ابن‌تیمیه بوده، نقل کرده است. ( درسهایی در نقد وهابیت، ص 16و 17 به نقل از البدایة و النهایة، ج 6، ص 329، دارالکتب العلمیة، بیروت)

-7- آیا این اعتقاد شما مشابه دیدگاههای خوارج نیست؟

-8-آیا عبارت " السلام علیک ایها النبی و رحمة الله و برکاته " را که همۀ مسلمانان در نماز خطاب به پیامبر اکرم (ص) می‌گویند، نمونه ای از مورد خطاب قرار دادن آن حضرت نیست؟

-9- آیا خواندن پیامبر اکرم (ص) آنهم در مشخص‌ترین و مهمترین نوع عبادت در اسلام یعنی نماز، نشانۀ آن نیست که توجه و احترام به اولیاء الهی و ارتباط معنوی با آنان، نه تنها در تعارض با عبادت خدا نیست بلکه یکی از ارکان اصلی عبادت خداست. در عین اینکه اولیاء الهی، مخلوق خدا و مقرب درگاه احدیت هستند و هیچگونه شائبۀ الوهیت و یا ربوبیت در مورد آنها وجود ندارد.

-10- آیا مفتی اعظم شما یعنی "بن باز " بر صحیح بودن خواندن عبارت "السلام علیک ایهاالنبی و رحمة الله و برکاته" در نماز تصریح نکرده است؟

-11- بنابراین اگر مسلمین را به این دلیل به کفر متهم میکنید آیا پیش از همه،خود را به کفر متهم نکرده اید؟ -12- آیا روایاتی که نشاندهندۀ مورد خطاب قرار دادن اموات از سوی پیامبر اکرم (ص) است، ندیده اید. مانند روایت:

السَّلامُ عَلَيْکُم دارَ قَوْم مُؤمنينَ وإنّا واِيّاکُمْ مُتواعِدونَ غَداً ومُواکِلُونَ ، واِنّا اِنْ شاءاللهُ بِکُم لاحِقُونَ ، أللّهمَّ اغْفِر لأِهْلِ بقيع الغَرْقَدِ ( سنن نسائي ، ج 4 ، ص 77 ـ 76 )

-13- آیا بر مبنای روایات پیامبر اکرم (ص)، عقیدۀ شما یک بدعت آشکار نیست؟

-14- آیا ترجمۀ آیه هجدهم سورۀ جن بی‌پایگی استدلال شما را آشکار نمیکند: ان المساجد لله فلا تدعو ا مع الله احدا؛ مساجد برای خداست، پس همراه با خدا کسی را نخوانید.

-15- آیا بررسی آیات مشابه با آیه هجدهم سوره جن در قرآن کریم نشاندهندۀ معنای آیه نیست؟

در حقیقت این آیه تصریح به این نمی‌کند که احد به چه معناست. اما آیات دیگر قرآن که بسیار شبیه به این آیه است می‌تواند در این زمینه روشنگر باشد؛

فَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَتَكُونَ مِنَ الْمُعَذَّبِينَ (شعرا؛ 13) پس همراه با خدا، خداى ديگری را مخوان كه از عذاب‏شدگان خواهى شد.

وَمَن يَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ ... ﴿مؤمنون؛ 117﴾ و هر كس همراه با خدا، معبود ديگرى بخواند ....

وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ ... ﴿فرقان؛ 68﴾ كسانى‏اند كه همراه با خدا، معبودى ديگر را نمى‏خوانند ....

بنابراین "أحد" در این آیه به معنای معبود دیگری غیر از خدای متعال است و اگر "الها آخر" در این آیات به "توسل به اولیاء" ترجمه شود، مخالفت با نص صریح قرآن و تحریف آشکار آیات الهی است که جز خذلان در دنیا و آخرت، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

-16- آیا قسمت اول آیه ( که معمولا وهابیان آن را ذکر نمیکنند) یعنی "ان المساجد لله" مشخص نمی‌کند که احد در آیه به معنای معبودی دیگر غیر از خداست و مسالۀ عبادت مورد نظر است و گرنه نام بردن از مساجد در آیه به چه معناست؟ اگر منظور فقط خواندن غیر خداست، چرا تنها این مساله محدود به مساجد شده است؟ مشخص است که در اینجا عبادت کردن مورد نظر است.

نکته اول : شایان ذکر است که در تفاسیر از لغت "مساجد" در این آیه، دو تعبیر شده است؛ یکی به عنوان محلهای عبادت و دیگری به معنای مواضع سجده همچون پیشانی و... . چنانچه معنای مواضع سجده را در نظر بگیریم (چنانچه برخی از روایات شیعه بر آن تصریح کردهاند)، اساسا آیه محدود به حالت سجده می شود که در این حالت نیز تمامی مسلمانان تنها خدا را می خوانند.)

نکته دوم : باید دقت نمود که سوره "جن" مکی است و در زمان نزول آن اساسا مسجد به معنای خاص آن ساخته نشده بود. مگر آنکه مسجد الحرام مورد نظر باشد که آنهم یک مسجد است و نباید به صورت مساجد جمع بسته شود. برای بررسی این موضوع به تفسیر درالمنثور مراجعه شد و مشخص گردید که در تفسیر درالمنثور هم به این نکته اشاره شده است. اما در تفسیر درالمنثور به این مطلب هم اشاره شده که بر مبنای برخی روایات ممکن است مقصود از مساجد، عبادتگاههای مسیحیان باشد. بنابراین آیه اساسا مربوط به مسلمانان نیست.

-17- آیا دقت نکرده‌اید که آیه نفرموده است که لاتدعوا احدا بلکه می‌فرماید لاتدعوا مع الله احدا؟ بنابراین در مورد مع الله، معیت باید معنا شود که در آیات مشابه، دقیقا معنا شده است.

-18- اگر مطلب آنگونه است که شما ادعا می‌کنید، چرا یک روایت در ذیل این آیه و یا آیات دیگر قرآن در تأیید گفتار شما ذکر نشده است؟ یک روایت نقل کنید که از خواندن اولیاء خدا، نهی شده باشد. اگر نهی وجود دارد در مورد خواندن معبودهایی غیر از خداست.

-19- چگونه با استناد به این آیه و نهی از خواندن اولیاء، حکم به تکفیر و قتل مسلمانان می‌دهید؟ در تبلیغات شما یکی از علل اصلی ترور مسلمانان و قتل عام پیر و جوان و زنان وکودکان، استناد به همین مطلب است؟ آیا مرتکبین و تأیید کنندگان چنین جنایاتی، آنهم با دلیلی اینچنین سست وبی‌پایه، جز عذاب ابدی، عاقبت دیگری خواهند داشت؟

-21- آیا به جهت اینگونه عقاید باطل شما نیست که شیخ علی جمعه، مفتی مصر، شما را خوارج زمان و سگهای جهنم می‌خواند؟ (در این مورد، در مقالۀ وهابیت و اهل سنت، توضیح لازم داده شده است.)

-22- چرا آنچه شما در مورد این آیه می‌گوئید از سوی علمای سه قرن اول مورد تأکید قرار نگرفته است؟ بنابراین حتی در ادعای سلفی بودن نیز دروغ می‌گوئید.

-23- آیا نمی‌دانید که خواندن اولیاء یک مطلب است و استمداد از آنان مطلبی دیگر؟ هر ندایی به معنای مدد خواستن و استعانت طلبیدن نیست. بنابراین خواندن موضوعی است و توسّل موضوعی دیگر. لزوما هر خواندنی به توسّل منجر نمی‌گردد. بنابراین اصل اشکال بی‌مورد است و محل بحث، موضوعی دیگر یعنی توسّل می‌باشد که در جای خود پاسخ داده شده است. آنچه که در آیات قرآن کریم منجمله آیه 18 سورۀ جن، قطعا نفی شده است خواندن معبودی به غیر از خدای متعال است. و آنچه قرآن و سنت بر آن گواهی می‌دهد لزوم ارتباط با اولیاء الهی و خواندن آنها در جهت نیل به قرب الهی و ایجاد معنویت و همچنین توسّل به آنان و طلب شفاعت از آن بزرگواران است.

 

خواندن 3119 دفعه

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

برای انصراف کلید Esc را فشار دهید

 

 

پایگاه خبری قطره پاک

 

 

تقویم برنامه ها

اوقات شرعی

Instagram logo

Instagram link

logo aparat web