Array ( [Itemid] => 570 [option] => com_k2 [lang] => دانشنامه-ی-نقد-وهابیت [view] => item [layout] => item [id] => 2811 )
^
سه شنبه, 24 دی 1392 ساعت 14:33

ابن تیمیه، آغازگر بدعت

این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)

ابن تیمیه، آغازگر بدعت

بررسی زندگی ابن تیمیه و نقد دیدگاه های او - به عنوان شاخص‌ترین فرد سلفیه - اهمیتی بسیار دارد. در منابعی که برای مطالعه و تحقیق، معرفی شده است، کتب ارزشمندی، مستقلا به نقد آراء ابن تیمیه پرداخته‌اند. نقدی که قبل از شیعیان، قرنها پیش، عالمان اهل سنت، طلایه‌دار آن بوده‌اند.

در این زمینه میتوان سؤالات ذیل را از وهابیان پرسید:

-1- چرا از فردی بدعت گزار در دین همانند ابن‌تیمیه، پیروی می‌کنید؟ مگر نمی‌دانید تمامی علمای مذاهب چهارگانۀ اهل سنت در زمان ابن تیمیه با او به مخالفت برخاسته‌اند؟ و او با حکم آنان به زندان رفت و در زندان درگذشت. در آن زمان از نظر اهل سنت او بدعتی گزاری هتاک بود که از حقایق دینی درک درستی نداشت.

بیشتر بدانیم

ابن‌تیمیة، آغازگر بدعت

احمد بن عبدالحلیم معروف به ابن‌تیمیة در سال 661 هجری قمری در شهر حرّان متولد شد و در سال 728 در زندان دمشق وفات یافت. پدرش او را برای رسیدن به درجۀ اجتهاد و نشستن بر کرسی درس آماده کرد تا آنکه بعد از وفات پدرش بر کرسی تدریس در مسجد جامع دمشق نشست. اما به خاطر کج‌سلیقگی و انحرافی که داشت درصدد مخالفت با عقاید مسلمین برآمد و با تمام مذاهب رایج در آن زمان به مخالفت برخاست.

نظرات اعتقادي و فقهي ابن‌تیمیة براي او مشكل‌ساز شد. در نامه‌ها و سخنان خود، اعتقاداتش را كه با عقايد عموم مسلمين سازگاري نداشت ـ از قبيل تجسيم، حرمت زيارت قبور اوليا، حرمت استغاثه به ارواح اولياي خدا، حرمت شفاعت، حرمت توسل و... ابراز مي‌كرد.

علمای آن زمان با او به مخالفت برخاسته و از نشر افکار او ممانعت کردند. در سال 707 به جهت نشر افكارش از او شكايت شد. در مجلسي ابن عطا بر ضدّ او اقامه دعوا كرد، قاضي بدرالدين‌بن‌جماعه متوجه شد كه ابن‌تيمية نسبت به ساحت پيامبر ( صلّي الله عليه وآله وسلّم ) گستاخي مي‌كند، لذا نامه‌اي به قاضي شهر نوشت تا مطابق دستور شرع با او رفتار شود. با حكم قاضي دوباره به زندان رفت، ولي بعد از يك سال آزاد شد. در قاهره باقي ماند تا آنکه سال 709ه‍ .ق او را به اسكندريه تبعيد كردند. در آنجا هشت ماه توقف كرد و بعد از تغيير اوضاع، به قاهره بازگشت و تا سال 712 در آنجا اقامت داشت، تا آنکه به شام بازگشت.

ابن‌ تيميه‌ در در زندان‌ دمشق‌ وفات‌ يافت‌. سبب فرمان سلطان برای زندانی شدن او، اعتقاد او در مسألۀ شفاعت‌ و توسل‌ به‌ انبياء و حرمت زیارت قبر پیامبر (صلی‌الله علیه و آله و سلّم) بود. 18 تن‌ از علما در مصر بر ضد ابن‌ تيميه‌ فتوا دادند. هر 4 قاضى‌ مذاهب‌ چهارگانة مصر نيز به‌ حبس‌ او فتوا دادند. در نهایت ابن‌تیمیة به دلیل عقاید بدعت‌آلود خود، در زندان در سال 728 هجری از دنیا رفت.( دشمنی ابن تیمیه با اهل بیت (علیهم‌السلام)؛ ص 18- 22)

آنچه که در زندگی ابن‌تیمیة سؤال برانگیز است، مخالفت او با عقاید اهل‌سنت و چندین بار حبس و زندان به دلیل این مخالف‌ها است. دیدگاه‌های او در مورد توسل که اکنون یکی از ارکان عقاید وهابیان است یکی از دلایل اصلی مخالفت علمای اهل‌سنت با او بود. به همین دلیل تا قبل از فتنۀ محمد بن عبدالوهاب، عقاید او رواج چندانی در بین اهل‌سنت نیافت.

ابن تیمیة بسیاری از فضائل اهل بیت علیهم‌السلام را انکار می‌کند. بسیاری از علمای اهل سنت و حتی برخی از وهابیان متأخر مانند البانی محدث معروف وهابیت، این دیدگاه او را مورد نقد قرار داده‌اند.

بحثی در مورد دیدگاه های ابن‌تیمیة

یکی از مباحثی که در روایات اهل‌سنت به وفور به چشم می‌خورد، موضوع نهی از مخالفت با جماعت است. بر مبنای روایات اهل‌سنت، هرکس که با جماعت مسلمین مخالفت کند و بمیرد، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.(صحیح بخاری؛ ج6/ ص 2588/ حدیث 6645، صحیح بخاری؛ ج6/ ص 2588/ حدیث 6646، صحیح مسلم؛ ج 3/ ص 1476، صحیح مسلم؛ ج 3/ ص 1477، صحیح مسلم؛ ج 3/ ص 1478)

حال مسأله‌ای که در مورد مقتدای وهّابیون یعنی ابن تیمیة مطرح است، مرگ او در زندان و در مخالفت با نظام حاکم بر کشورهای اسلامی است. همچنین مخالفت با تمام مذاهب اهل‌سنت.

-2- با وجود روایات فراوان در منابع اهل سنت در نهی از مخالفت با جماعت، چگونه ابن تیمیه با جماعت مسلمین مخالفت نمود؟ آیا در این حالت بر مبنای روایات اهل سنت، او به مرگ زمان جاهلیت، از دنیا نرفته است؟

-3- وهابیان بر این عقیده پافشاری می‌کنند که اگر کسی با سلطان زمان خود به مخالفت برخیزد و از دنیا برود به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است. آیا ابن تیمیه که در زندان و در مخالفت با حکومت زمان خود درگذشت، به مرگ جاهلیت از دنیا نرفته است؟

-4- اگر شيعيان و اهل سنت به خاطر احترام به بزرگان مذهب و فرزندان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم كه از دنيا رفته اند، سزاوار لقب مشرك هستند، بنابراین تشييع كنندگان ابن تيميه نيز به دليل تبرك جستن به جنازه و آب غسل وى مشرك اند. چگونه است كه آنان به دلیل زيارت قبور ائمه علیهم‌السلام، كارى ناشايست انجام داده اند، ولى نوشيدن آب غسل ابن تيميه و رفتن كنار قبر وى عين توحيد است؟! چگونه است كه اولين حلقه از تربيت شدگان ابن تيميه ملتزم به نظرات و تعاليم وى نبودند، اما شما پا را از آنان فراتر نهاده هر كس را كه خلاف گفته ابن تيميه عمل كند، مشرك مى‌ناميد؟

بیشتر بدانیم

رفتار سلفیان پس از مرگ ابن تیمیة

هنگامى كه ابن تيميه از دنيا رفت، پیروانش براى تبرك، دستمال‌ها و عمامه‌هايشان را برروى نعش ابن تيميه انداختند. به دليل ازدحام جمعيت تابوت او شكست و مردم براى تبرك، آب باقى مانده از غسل‌اش را نوشيدند و بقيه سدرى را كه مربوط به غسل وى بود، ميان خود تقسيم كردند. زنان در تشييع وى حاضر شده بودند. پیروانش نزد قبر وى رفت و آمد مى كردند و شب را كنار قبر وى به صبح مى رساندند. (البدايه و النهايه -معروف به تاريخ ابن كثير- ، جلد 14، صفحه 156، ناشر: داراحياءالتراث العربى، بيروت، لبنان، ابن کثیر که این مطلب را روایت می‌کند، از شاگردان و پیروان ابن‌تیمیه است.) (منبع : www.vahhabi.com)

-5- آیا در بدعت گزار بودن ابن تیمیه، سخن تقی الدین سبکی شافعی، مطلب را تمام نکرده است، آنجا که می‌گوید: "ابن تیمیه بدعتی گذاشت که در هیچ عصری سابقه نداشته است." (شفاء‌السقام، تقی‌الدین سبکی، ص 171، چاپ دارجوامع الکلم، مصر)

-6- شما غلو در مورد انبیا و اولیا را تقبیح می‌کنید اما در مورد ابن تیمیة نهایت غلو را روا می‌دارید، تا جایی که ابن حجر عسقلانی می‌گوید: " اصحاب ابن‌تیمیه در شأن او غلو کرده و این باعث عُجب در او شد." (الدرر الکامنه، ابن حجر عسقلانی، ج 1، ص 144، چاپ دارالحبل، بیروت، 1414 ق )

-7- آیا در مورد ضلالت و گمراهی ابن تیمیه سخن ابن حجر هیتمی شافعی شما را به تفکر وادار نمی‌کند؟ آیا نباید در پیروی از ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب بازنگری انجام دهید؟ ابن حجر می‌گوید: "... اعتقاد ما دربارۀ ابن‌تیمیة این است که او بدعت‌گذار و گمراه‌ و گمراه‌کننده و جاهل و اهل غلو است. خداوند با عدالتش با او رفتار کند و ما را از روش و عقیده و کرداری مشابه با ابن‌تیمیه پناه دهد ...."(الفتاوی الحدیثیه، ابن حجر، ص 144، چاپ سوم، مصر)

-8- آیا نمی‌دانید که بدعت گزاری ابن تیمیة در حدی بود که "محمد بن محمد علاء بخاری حنفی" او را تکفیر کرد. (البدر الطالع، محمد بن علی شوکانی، ج 2، ص 137، چاپ اول، دارالکتب العلمیه، بیروت، 1418 ق)

-9- شما خود را حنبلی می‌دانید اما از حنابله کسانی همچون "زین‌الدین عبدالرحمن بن رجب حنبلی (ت 795 ق)" بوده‌اند که ابن تیمیة را کافر می‌دانسته و ردی بر او نوشته است و لذا با صدای بلند در برخی مجالس می‌گفت: "سُبکی در تکفیر ابن‌تیمیه صاحب حق است." (دفع الشبهة من شبه و تمرّد، ص 401)

-10- آیا می‌دانید یکی از علمای اهل سنت یعنی "شهاب‌الدین احمد بن محمد بن عمر خفاجی مصری (ت 1069 ق)" درباره ابن تیمیة می‌گوید: "او ]ابن‌تیمیة[ گمان کرده با خرافاتی که جای ذکر آن نیست از توحید دفاع کرده است. خرافاتی که از عاقل صادر نمی‌شود تا چه رسد به شخص فاضل ....."(نسیم الریاض، خفاجی، ج5، چاپ اول، دارالکتب العلمیة، بیروت، 1421 ق، ص 113)

چه دلیلی بهتر از نظرات اهل سنت بر خرافی بودن عقاید ابن تیمیة!!

خواندن 8803 دفعه آخرین ویرایش در سه شنبه, 01 بهمن 1392 ساعت 17:37

نوشتن دیدگاه

تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

برای انصراف کلید Esc را فشار دهید

 

 

پایگاه خبری قطره پاک

 

 

تقویم برنامه ها

اوقات شرعی

Instagram logo

Instagram link

logo aparat web